Ontworpen als marine zeilsloep type B2 in 1857 verklaart de rechte steven en mooie zeeg. Het oorspronkelijke emmertuig is in 1924 vervangen voor een gaffeltuig en in 1952 aangepast naar schoenertuig. No. 963, De Vijfde Meid is hierop gebaseerd, uitgebreid met kluiver, twee gennakers, gaffeltopzeil en waterzeil. De romp is in 1996 door jachtontwerper Peter Bosgraaf met vrienden gevonden bij de zeeverkenners en gerestaureerd en gedoopt tot de Allemansend. De romp is toen voorzien van een stevig epoxykleed. In 2006 gekocht door Frank Berrens, voorzien van een nieuw dek met ruime kuip en knusse kajuit omgebouwd en omgedoopt tot De Vijfde Meid, want net als een vrouw en drie dochters, heeft een schip ook aandacht nodig. Je kunt haar vinden van Schiermonnikoog tot Walsoorden, trots onder vol tuig op de Fluessen, het Wad en Haringvliet, langs onze Noordzeekust met running winds en evengoed met de masten gestreken en het midzwaard omhoog onder alle vaste bruggen van het land door van Buren aan de Linge tot de Amsterdamse grachten tot Lutjewinkel tot it Heidenskip tot Hillegersberg en nog verder tot in de kleinste haarvaten van ons waterwegennetwerk.
V1075 De Vijfde Meid
AlgemeenMeer schipExtra ratingHistorie
Status schip
Toegelaten
Naam schip
De Vijfde Meid
Vksj nummer
V1075
Varend erfgoed
Ja
Type schip
Zeilsloep type B2
Bouwwijze
karveel
Ontwerper
Koninklijke Marine
Ontwerp jaar
1857
Bouwer/werf
Rijkswerf Koninklijke Marine Willemsoord- Den Helder
Bouwjaar
1963
Romp vorm
rondspant
Maximum diepgang
1.00
Lengte over alles
9.02m
Breedte op de huid
2.52m
Materiaal romp
hout
Materiaal opbouw
hout
Motor
binnenboord diesel
Waterverplaatsing
3500
Waarvan ballast
200.00
Ballastmateriaal
gietijzer
Ballastmateriaal
gietijzer
kooktoestel
1
Toilet
Aanwezig
Rating
0,815
Rating spi
0,839
Geschiedenis