
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | De Vijfde Meid |
VKSJ nummer | V1075 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | Zeilsloep type B2 |
Bouwwijze | karveel |
Ontwerper | Koninklijke Marine |
Ontwerp jaar | 1857 |
Bouwer/werf | Rijkswerf Koninklijke Marine Willemsoord- Den Helder |
Bouwjaar | 1963 |
Romp vorm | rondspant |
Maximum diepgang | 1.00 m. |
Breedte op de huid | 2.52m m. |
Materiaal romp | hout |
Materiaal opbouw | hout |
Motor | binnenboord diesel |
Waterverplaatsing | 3500 |
Waarvan ballast | 200.00 |
Ballastmateriaal | gietijzer |
Kooktoestel | 1 |
Thuishaven | Hillegersberg |
Geschiedenis | Deze zeilsloep is er echt een om verliefd op te worden. Naast je vrouw en drie dochters is “Vijfde Meid”dan een zeer toepasselijke naam. Of het zo zit is natuurlijk de vraag, maar het is een aardige gedachte……De foto van het schip onder zeil maakt onmiskenbaar duidelijk dat de B2 sloep een goed ontwerp is geweest van de Marine. Met de aanpassingen als een dek met kajuitopbouw is de sloep met zwaartepunt op het roeien omgetoverd in een snel zeilende schoener. De ruime gangboordloze kuip is diep en comfortabel, de kajuit is mooi laag en gepositioneerd tussen de masten, die zoals bij de marinesloep gebruikelijk was, niet gestaagd is. Het zeil aan de voorste mast heeft geen giek, omdat het onderlijk een klein metertje voorbij de achterste mast komt. Het grootzeil, aan de 2e mast heeft wel een giek. Waar het eerste zeil met een derde handje op het dolboord wordt geschoot, is er voor het grootzeil een kleine overloop op de spiegel. Bij meer wind zal de Vijfde Meid al gauw een “handvol” zijn. Dat blijkt uit de foto’s onder zeil. Bij minder wind kan de kluiver de loefgierigheid door het grote grootzeil compenseren, maar waait het harder moet al gauw de kluiver weggenomen worden en het grootzeil worden gereefd. Al met al is de Vijfde Meid een spectaculair zeilend schip, waarbij balans het kernwoord is. Naast zeilen zal de Vijfde Meid ook goed zijn als accommodatie op het water. De ruime kuip, de mooie kajuit en het makkelijk te bergen tuigage zorgen er voor dat bruggenrijk Nederland een uitstekend vaargebied is voor haar. Met een prettige dieselmotor en een lange maar ondiepe gietijzeren zeilkiel kan ze vrijwel overal komen. Alleen zal het wat moeilijk zijn om op de motor in nauwe situaties te manoeuvreren. Het roerblad is vrij klein, de kielbalk is volledig recht ten behoeve van koersstabiliteit als roeisloep en de aangezette kiel is ook lang zonder een duidelijk draaipunt. Maar dat is alles een kwestie van wennen. En zoals altijd een kwestie van niet willen wat niet kan met de boot. De Vijfde Meid is een prachtig voorbeeld van een sloepontwerp uit 1900, gebouwd in 1963 op de Rijkswerf, zoals het hoort in karveel bouwwijze. Deze klasieker wordt ingedeeld in de Classic klasse van de VKSJ. Naschrift eigenaar: Ontworpen als marine zeilsloep type B2 in 1857 verklaart de rechte steven en mooie zeeg. Het oorspronkelijke emmertuig is in 1924 vervangen voor een gaffeltuig en in 1952 aangepast naar schoenertuig. No. 963, De Vijfde Meid is hierop gebaseerd, uitgebreid met kluiver, twee gennakers, gaffeltopzeil en waterzeil. De romp is in 1996 door jachtontwerper Peter Bosgraaf met vrienden gevonden bij de zeeverkenners en gerestaureerd en gedoopt tot de Allemansend. De romp is toen voorzien van een stevig epoxykleed. In 2006 gekocht door Frank Berrens, voorzien van een nieuw dek met ruime kuip en knusse kajuit omgebouwd en omgedoopt tot De Vijfde Meid, want net als een vrouw en drie dochters, heeft een schip ook aandacht nodig. Je kunt haar vinden van Schiermonnikoog tot Walsoorden, trots onder vol tuig op de Fluessen, het Wad en Haringvliet, langs onze Noordzeekust met running winds en evengoed met de masten gestreken en het midzwaard omhoog onder alle vaste bruggen van het land door van Buren aan de Linge tot de Amsterdamse grachten tot Lutjewinkel tot it Heidenskip tot Hillegersberg en nog verder tot in de kleinste haarvaten van ons waterwegennetwerk. |
Rating | 0,815 |
Rating spi | 0,839 |