• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1070 Ila

V1070 Ila

19/12/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Ila
VKSJ nummer V1070
Varend monument Ja
Type schip Koster 25
Bouwwijze karveel
Ontwerper Ralph Osborn
Ontwerp jaar 1962
Bouwer/werf Tore Larsson
Bouwjaar 1962
Romp vorm S-spant
Vorm van de kiel lange kiel
Minumum diepgang 135 m.
Maximum diepgang 135 m.
Vorm van de achtersteven spitsgat
Positie van het roer/td> opgehangen aan achtersteven en kiel
Tuigvorm torensloep
Lengte over stevens 8.04 m m.
Breedte op de huid 2.44 m m.
Toelatingsrapport Download Ila
Materiaal romp hout, mahonie romp op eiken spanten
Materiaal zeilen dacron
Snit zeilen recht
Materiaal opbouw hout
Materiaal mast hout
Motor binnenboord diesel
Schroef type vast
Waterverplaatsing 3200 kg
Waarvan ballast 1400 kg
Ballastmateriaal gietijzer
Kooktoestel ja
Thuishaven Willemstad
Geschiedenis

De Lot is een wat men in Zweden een Koster noemt. Kosters hebben een spitsgat met daaraan het roer gehangen. Kosters kwamen uit de streek rond Gotenburg, de West-Zweedse scheren dus. In Zweden kennen we de Langedragsjulle en de Kosters. De Langdragsjulle heeft een platgat met aangehangen roer. Beide types vinden hun oorsprong in kleinere vissersbootjes. Aanvankelijk robuust gebouwd in eiken en grenen, werd later vaker ook mahonie toegepast.

Kosters en Jullen zijn over het algemeen voor de scheepsgrootte redelijk zeewaardige scheepjes, met veel reserve waterverplaatsing in kop en kont, een kleine lengte breedte verhouding en een lange relatief ondiepe kiel. Factoren die niet veel snelheid lijken te voorspellen. De waterlijn is evenwel lang in verhouding tot de lengte over de stevens en de lijnen zijn mooi gestrekt. Met het lage vrijboord (weinig windweerstant) en het vaak hoge en slanke tuigage presteren de Kosters en Jullen over het algemeen boven verwachting.

Als je Kosterbaten.se googlet, kom je al snel een lijst tegen met de in de diverse klassen (K5< K20, K22, K25, K32, K38 en K45) gebouwde schepen. De K25 is verreweg de grootste klasse. Ralph Osborne heeft meerdere Kosters getekend. Voor zover te zien (niet de hele Koster-schepenlijst is voorzien van foto’s) allen met een zgn. Waldeck, ofwel walvisdek. De Lot, die bij te waterlating ILA werd gedoopt, heeft een elegant Waldeck, met een klein passend opbouwtje. De ruimte onder dek komt van het bolle dek.

In de huidige tijd zijn kosters en jullen uitgerust met een inboard motor, met vaste schroefas en een schroef in het in het roer uitgezaagd schroefraam. Voor de prestaties is dit niet zo bevorderlijk en het fijne roergevoel van de mooie julle- en kosterontwerpen gaat daar deels mee verloren. Dat weegt te meer, omdat deze lankielers het moeten hebben van balans in zeilvoering en roerstand bij helling.

De Lot is in een prachtige staat. Ook heeft zij blijkens de foto’s, een mooi interieur. Het is een elegante verschijning zowel onder zeil als ook achter het anker. Schrijver dezes heeft haar al meerdere keren mogen bewonderen. De omgeving waar Lot werd gebouwd (Orust in Zweden) is een broedplaats van goede en bekende werven. Kenmerkend is dat men schepen van de werf van Thore Larssen vaak niet naar de ontwerper noemt maar naar de werfnaam: Lot (Ila) werd dus een Larssen-boot genoemd. Het gekke is dat dit zelfs de beroemde ontwerper C.G. Petterson overkwam..…..

De Lot is een prachtige toevoeging aan de VKSJ-vloot. De Lot wordt ingedeeld in de Classic klasse van de VKSJ.

Extra gegevens voor rating
Rating 0,952
Rating spi 0,980
Snit voordriehoek recht
Voordriehoek materiaal dacron
Grootzeil voorlijk 10.72 m
Grootzeil snit recht
Grootzeil materiaal dacron
Grootzeil doorgelat nee

Johanna Hendrika in 1998, nog onder de naam Ila bij het eiland Altarholmen aan de Zweedse westkust.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}