
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Ila |
VKSJ nummer | V1070 |
Varend monument | Ja |
Type schip | Koster 25 |
Bouwwijze | karveel |
Ontwerper | Ralph Osborn |
Ontwerp jaar | 1962 |
Bouwer/werf | Tore Larsson |
Bouwjaar | 1962 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | lange kiel |
Minumum diepgang | 135 m. |
Maximum diepgang | 135 m. |
Vorm van de achtersteven | spitsgat |
Positie van het roer/td> | opgehangen aan achtersteven en kiel |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 8.04 m m. |
Breedte op de huid | 2.44 m m. |
Toelatingsrapport | Download Ila |
Materiaal romp | hout, mahonie romp op eiken spanten |
Materiaal zeilen | dacron |
Snit zeilen | recht |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | hout |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | vast |
Waterverplaatsing | 3200 kg |
Waarvan ballast | 1400 kg |
Ballastmateriaal | gietijzer |
Kooktoestel | ja |
Thuishaven | Willemstad |
Geschiedenis | De Lot is een wat men in Zweden een Koster noemt. Kosters hebben een spitsgat met daaraan het roer gehangen. Kosters kwamen uit de streek rond Gotenburg, de West-Zweedse scheren dus. In Zweden kennen we de Langedragsjulle en de Kosters. De Langdragsjulle heeft een platgat met aangehangen roer. Beide types vinden hun oorsprong in kleinere vissersbootjes. Aanvankelijk robuust gebouwd in eiken en grenen, werd later vaker ook mahonie toegepast. Kosters en Jullen zijn over het algemeen voor de scheepsgrootte redelijk zeewaardige scheepjes, met veel reserve waterverplaatsing in kop en kont, een kleine lengte breedte verhouding en een lange relatief ondiepe kiel. Factoren die niet veel snelheid lijken te voorspellen. De waterlijn is evenwel lang in verhouding tot de lengte over de stevens en de lijnen zijn mooi gestrekt. Met het lage vrijboord (weinig windweerstant) en het vaak hoge en slanke tuigage presteren de Kosters en Jullen over het algemeen boven verwachting. Als je Kosterbaten.se googlet, kom je al snel een lijst tegen met de in de diverse klassen (K5< K20, K22, K25, K32, K38 en K45) gebouwde schepen. De K25 is verreweg de grootste klasse. Ralph Osborne heeft meerdere Kosters getekend. Voor zover te zien (niet de hele Koster-schepenlijst is voorzien van foto’s) allen met een zgn. Waldeck, ofwel walvisdek. De Lot, die bij te waterlating ILA werd gedoopt, heeft een elegant Waldeck, met een klein passend opbouwtje. De ruimte onder dek komt van het bolle dek. In de huidige tijd zijn kosters en jullen uitgerust met een inboard motor, met vaste schroefas en een schroef in het in het roer uitgezaagd schroefraam. Voor de prestaties is dit niet zo bevorderlijk en het fijne roergevoel van de mooie julle- en kosterontwerpen gaat daar deels mee verloren. Dat weegt te meer, omdat deze lankielers het moeten hebben van balans in zeilvoering en roerstand bij helling. De Lot is in een prachtige staat. Ook heeft zij blijkens de foto’s, een mooi interieur. Het is een elegante verschijning zowel onder zeil als ook achter het anker. Schrijver dezes heeft haar al meerdere keren mogen bewonderen. De omgeving waar Lot werd gebouwd (Orust in Zweden) is een broedplaats van goede en bekende werven. Kenmerkend is dat men schepen van de werf van Thore Larssen vaak niet naar de ontwerper noemt maar naar de werfnaam: Lot (Ila) werd dus een Larssen-boot genoemd. Het gekke is dat dit zelfs de beroemde ontwerper C.G. Petterson overkwam..….. De Lot is een prachtige toevoeging aan de VKSJ-vloot. De Lot wordt ingedeeld in de Classic klasse van de VKSJ. |
Rating | 0,952 |
Rating spi | 0,980 |
Snit voordriehoek | recht |
Voordriehoek materiaal | dacron |
Grootzeil voorlijk | 10.72 m |
Grootzeil snit | recht |
Grootzeil materiaal | dacron |
Grootzeil doorgelat | nee |