
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | De Rode Pimpernel |
VKSJ nummer | V1047 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | Stalen S-spant |
Bouwwijze | gelast |
Ontwerper | van der Stadt |
Ontwerp jaar | 1965 |
Bouwer/werf | Gebr. van Dam, Oude Wetering |
Bouwjaar | 1971 |
Romp vorm | s-spant |
Maximum diepgang | 1.72 m m. |
Lengte over stevens | 13.21 m m. |
Breedte op de huid | 3.60 m m. |
Materiaal romp | staal |
Materiaal opbouw | hout |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | 2 blads vaste schroef |
Waterverplaatsing | 10.110 kg |
Ballastmateriaal | lood |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Geldrop |
Geschiedenis | Met veel plezier begin ik aan dit korte verhaal over de Rode Pimpernel, een prachtige Yawl van het ontwerpbureau van E.G. van de Stadt. Ontwerpjaar 1965, bouwjaar 1971. Werf: Van Dam te Oude Wetering, een oude en goede bekende van de VKSJ. De Rode Pimpernel is een mooi slank schip, een S-spant, met het roer gescheiden van de kiel, aan een kleine scheg. Ricus van de Stadt had al jaren gepionierd met modernere kiel- en roervormen. Hij was een echte vernieuwer, maar deed geen concessies aan evenwichtigheid en balans. Hij tekende dan ook goed zeilende snelle schepen, die indruk maakten op de wedstrijdbanen. De Rode Pimpernel is een mooi voorbeeld van een typische oceaanracer uit de overgang van de RORC naar de IOR. Die overgang werd feitelijk veroorzaakt door genoemd pionierswerk. Mijlenvreter bij ruime wind De yawltuigage was in die tijd gewild voor langeafstandraces zoals de Bermuda Race en de Fastnet waar zonder ‘ratingpenalty’ een bezaan stagzeil of een bezaan spi mocht voeren. ‘Gratis’ extra meters doek dus. Met ruime wind waren deze schepen echte mijlenvreters in die tijd. De Dorade van Sparkman en Stephens wint ook nu nog oceaanraces van modernere jachten door deze tuigconfiguratie… Het ziet er niet uit, zo’n klein bezaanzeiltje half gehesen aan de mast, maar met ruime wind kon een heel groot bezaanstagzeil tot aan de voet van de hoofdmast gevoerd worden. Hier heiligt het doel de middelen! Enige jaren geleden stond de Rode Pimpernel bij Van Dam op de kar en heb ik met eigen ogen kunnen zien wat een prachtig schip dit is. De Rode Pimpernel meet 13.21 m over dek, bij een breedte van 3.61 m, en een diepgang van 1.77 m. Voorts heeft het schip een lange smalle opbouw, die van hout is geconstrueerd, met zes patrijspoorten wederzijds. De masten zijn van aluminium. De gangboorden zijn mooi breed, het dek is met teak belegd. Relatief veel zeil Het schip voert ca. 34.6 m2 grootzeil, 6.8 m2 bezaan en 64,1 m2 genua 1, bij elkaar meer dan 100 m2 aan de wind. Voor de wind kan dan nog een spi worden gezet van 120 m2. Gegeven de waterverplaatsing van de Rode Pimpernel van 10,1 ton kan worden gesteld dat de verhouding van gewicht tot lengte gunstig laag is en het zeiloppervlak aan de wind groot is in verhouding tot het gewicht (ruim 10 m2 per ton). Ook het nat oppervlak is met 34.01 m2 gering in verhouding tot het zeiloppervlak. De Rode Pimpernel is met recht een oceaanracer. Naschrift eigenaar: We zijn de 3e eigenaar, schip stond jaren op de kant in Eindhoven, na 1 jaar reparatie / renovatie, schade na aanvaring, het schip is wederom in de vaart sinds 2013, met uitzondering van de kombuis is het schip volledig in originele staat. |
Rating | 1,155 |
Rating spi | 1,213 |
Snit voordriehoek | recht |
Voordriehoek materiaal | dacron |
Grootzeil voorlijk | 13.45 m |
Grootzeil onderlijk | |
Grootzeil snit | recht |
Grootzeil materiaal | dacron |
Bezaan voorlijk | 5.65 m |
Bezaan onderlijk | 2.43 m |