• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1047 De Rode Pimpernel

V1047 De Rode Pimpernel

25/08/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip De Rode Pimpernel
VKSJ nummer V1047
Varend erfgoed Ja
Type schip Stalen S-spant
Bouwwijze gelast
Ontwerper van der Stadt
Ontwerp jaar 1965
Bouwer/werf Gebr. van Dam, Oude Wetering
Bouwjaar 1971
Romp vorm s-spant
Maximum diepgang 1.72 m m.
Lengte over stevens 13.21 m m.
Breedte op de huid 3.60 m m.
Materiaal romp staal
Materiaal opbouw hout
Motor binnenboord diesel
Schroef type 2 blads vaste schroef
Waterverplaatsing 10.110 kg
Ballastmateriaal lood
Kooktoestel aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven Geldrop
Geschiedenis

Met veel plezier begin ik aan dit korte verhaal over de Rode Pimpernel, een prachtige Yawl van het ontwerpbureau van E.G. van de Stadt. Ontwerpjaar 1965, bouwjaar 1971. Werf: Van Dam te Oude Wetering, een oude en goede bekende van de VKSJ. De Rode Pimpernel is een mooi slank schip, een S-spant, met het roer gescheiden van de kiel, aan een kleine scheg.

Ricus van de Stadt had al jaren gepionierd met modernere kiel- en roervormen. Hij was een echte vernieuwer, maar deed geen concessies aan evenwichtigheid en balans. Hij tekende dan ook goed zeilende snelle schepen, die indruk maakten op de wedstrijdbanen. De Rode Pimpernel is een mooi voorbeeld van een typische oceaanracer uit de overgang van de RORC naar de IOR. Die overgang werd feitelijk veroorzaakt door genoemd pionierswerk.

Mijlenvreter bij ruime wind

De yawltuigage was in die tijd gewild voor langeafstandraces zoals de Bermuda Race en de Fastnet waar zonder ‘ratingpenalty’ een bezaan stagzeil of een bezaan spi mocht voeren. ‘Gratis’ extra meters doek dus. Met ruime wind waren deze schepen echte mijlenvreters in die tijd. De Dorade van Sparkman en Stephens wint ook nu nog oceaanraces van modernere jachten door deze tuigconfiguratie… Het ziet er niet uit, zo’n klein bezaanzeiltje half gehesen aan de mast, maar met ruime wind kon een heel groot bezaanstagzeil tot aan de voet van de hoofdmast gevoerd worden. Hier heiligt het doel de middelen!

Enige jaren geleden stond de Rode Pimpernel bij Van Dam op de kar en heb ik met eigen ogen kunnen zien wat een prachtig schip dit is. De Rode Pimpernel meet 13.21 m over dek, bij een breedte van 3.61 m, en een diepgang van 1.77 m. Voorts heeft het schip een lange smalle opbouw, die van hout is geconstrueerd, met zes patrijspoorten wederzijds. De masten zijn van aluminium. De gangboorden zijn mooi breed, het dek is met teak belegd.

Relatief veel zeil

Het schip voert ca. 34.6 m2 grootzeil, 6.8 m2 bezaan en 64,1 m2 genua 1, bij elkaar meer dan 100 m2 aan de wind. Voor de wind kan dan nog een spi worden gezet van 120 m2. Gegeven de waterverplaatsing van de Rode Pimpernel van 10,1 ton kan worden gesteld dat de verhouding van gewicht tot lengte gunstig laag is en het zeiloppervlak aan de wind groot is in verhouding tot het gewicht (ruim 10 m2 per ton). Ook het nat oppervlak is met 34.01 m2 gering in verhouding tot het zeiloppervlak. De Rode Pimpernel is met recht een oceaanracer.

Naschrift eigenaar:

We zijn de 3e eigenaar, schip stond jaren op de kant in Eindhoven, na 1 jaar reparatie / renovatie, schade na aanvaring, het schip is wederom in de vaart sinds 2013, met uitzondering van de kombuis is het schip volledig in originele staat.

Extra gegevens voor rating
Rating 1,155
Rating spi 1,213
Snit voordriehoek recht
Voordriehoek materiaal dacron
Grootzeil voorlijk 13.45 m
Grootzeil onderlijk
Grootzeil snit recht
Grootzeil materiaal dacron
Bezaan voorlijk 5.65 m
Bezaan onderlijk 2.43 m

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}