
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Aeolus |
VKSJ nummer | V1038 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | Trewes I |
Bouwwijze | gelast |
Ontwerper | S.M. van der Meer |
Ontwerp jaar | 1958 |
Bouwjaar | 1964 |
Romp vorm | s-spant |
Vorm van de kiel | lange kiel, geen midzwaard |
Minumum diepgang | 1.15 m. |
Maximum diepgang | 0.00 m. |
Positie van het roer/td> | vast aan kiel |
Lengte over stevens | 0.60m m. |
Breedte op de huid | 2.50m m. |
Toelatingsrapport | Download Aeolus |
Materiaal romp | Anders |
Materiaal opbouw | Anders |
Materiaal mast | hout |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | vast |
Waterverplaatsing | 8000 |
Waarvan ballast | 0.00 |
Ballastmateriaal | Anders |
Kooktoestel | 1 |
Thuishaven | Monnickendam |
Geschiedenis | De heer S.M van der Meer of wel Siep van der Meer was een succesvol zeiler en jachtontwerper die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Na zijn opleiding in Engeland voor “Naval Architect” keerde hij terug naar Nederland. Kort voor de Zijn eerste succes was in 1942. Toen werd door het K.V.N.W.V een prijsvraag uitgeschreven om een zeiljacht te ontwerpen met een zeil oppervlak van 12m/2. Er kwamen 55 ontwerpen binnen, Siep van de Meer werd de winnaar met zijn ontwerp ‘Zomerweelde’. Kenmerken van de Trewes 1: Het is een klassieke platgat S-Spant / langkieler met V-vormige voorspanten. De kajuit begint smal en loopt naar achter breder uit aansluitend aan de kuip, om zo een breed mogelijk werkdek op het voorschip te krijgen. De mooie zeeg, de hoogte van de opbouw de vorm van de ramen, de lengte van de kajuit passen goed bij elkaar en in combinatie met de vrijboord hoogte ontstaan goed ogende verhoudingen, die maken dat de aanblik ook doet denken aan Het is dhr. S. M. van der Meer prima gelukt om met een betrekkelijke kleine
Op de toegeleverde foto’s ziet de Aeolus er keurig en net uit. Er is veel zorg en |