Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Zephyr |
VKSJ nummer | V0935 |
Varend monument | Ja |
Type schip | Int. 6 meter klasse |
Bouwwijze | karveel |
Ontwerper | Bertil Bothén |
Ontwerp jaar | 1928 |
Bouwer/werf | Holms Yachtvarf Gamleby Sweden |
Bouwjaar | 1928 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd |
Maximum diepgang | 1.40 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgehangen aan kiel |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 11.35 m m. |
Breedte op de huid | 2.05 m. |
Materiaal romp | hout, mahonie romp op eiken spanten |
Materiaal zeilen | dacron |
Snit zeilen | recht |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | aluminium |
Waterverplaatsing | 4300 kg |
Waarvan ballast | 2800 kg |
Ballastmateriaal | lood |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | wsv Hoorn |
Geschiedenis | De Zephyr was de Lotteryboat van 1928 van de KGSS. Het bouwen van loterij boten werd meer gedaan in die tijd, het doel hiervan was ontwerpers te prikkelen en de innovatie van bepaalde klasse te stimuleren.Ze had de naam Babsen. Bertil Bothen tekende slechts twee 6–meters. De andere had de naam Gazell (1935). Zephyr is naderhand uitgerust met een kleine opbouw, waar dit niet gebruikelijk is in een wedstrijd 6 meter. Deze hadden immers een glad dek en meestal een gedeelde stuur en bemanningskuip. Dit was een gegeven om sterkte in de romp te krijgen, die anders de neiging zou hebben te vervormen door de grote torsie van het hoge ballastgewicht. Ter compensatie van het sterkteverlies door de opbouw en de aansluitende doorlopende kuipopening, is het zeilwerk versterkt en is een ingelamineerd spant aangebracht in de kuip, waarop een overloop is bevestigd. |
Rating | 1.083 |
Rating spi | 1.115 |
Snit voordriehoek | recht |
Voordriehoek materiaal | dacron |
Grootzeil snit | recht |
Grootzeil materiaal | dacron |