Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Wyvern II |
VKSJ nummer | V0837 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | One-off /S-spant |
Bouwwijze | geklonken |
Ontwerper | Murdoch W.R. (1945) |
Ontwerp jaar | 1945 |
Bouwer/werf | Guthrie, Murdoch & Co. |
Bouwjaar | 1946 |
Romp vorm | s-spant |
Vorm van de kiel | korte kiel, geen midzwaard |
Minumum diepgang | 0.00 m. |
Maximum diepgang | 2.40 m. |
Positie van het roer/td> | vast aan kiel |
Lengte over stevens | 16.60m m. |
Breedte op de huid | 3.90m m. |
Materiaal romp | staal |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | vast |
Waterverplaatsing | 24000 |
Waarvan ballast | 10.00 |
Ballastmateriaal | gietijzer |
Kooktoestel | 1 |
Thuishaven | Groningen |
Geschiedenis | In 1945-1946 is ze gebouwd in Antwerpen als cruiser/racer, iets dat in die tijd een nieuw concept was. Het blad Yachting World heeft in 1950 een groot artikel aan dit bijzondere schip en haar ontwerper gewijd. In 1991 heeft in de Waterkampioen zelfs tweemaal een groot artikel over het schip gestaan. Via een advertentie trof de huidige eigenaar in 2001 het schip in desolate staat aan op een kade in Curaçao. Het jacht is als deklast op een containerschip naar Nederland gebracht, want zelf varen was onmogelijk, daar het van onder en boven lek was. De naam Wyvern komt uit de mythologie, een wyvern is een vliegende draak. Bij de bouw is daarom gekozen de romp groen te schilderen. Nu is deze ivoorwit. meer info is te vinden op: www.wyvern.nl |
Rating | 1.19 |
Rating spi | 1.25 |
Lengte boegspriet | 0.00 |
Snit voordriehoek | radiaal |
Spinnaker | van top |
Grootzeil voorlijk | 17,5 |
Grootzeil onderlijk | |
Grootzeil snit | recht |
Grootzeil materiaal | dacron |
Topzeil | 0.00 |
Grootzeil doorgelat | 1 |
Topzeil snit | recht |