Status schip | Toegelaten |
Naam schip | 't Zeepaardje |
VKSJ nummer | V0831 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | D-klasse 60m2 |
Bouwwijze | karveel |
Ontwerper | Heidtmann |
Ontwerp jaar | 1900 |
Bouwer/werf | Heidtmann Hamburg |
Bouwjaar | 1900 |
Romp vorm | rondspant |
Vorm van de kiel | aangezet |
Maximum diepgang | 1.30 m m. |
Positie van het roer/td> | vast aan kiel |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 10.00m m. |
Breedte op de huid | 2.38m m. |
Materiaal romp | hout |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | hout |
Motor | buitenboordmotor benzine |
Schroef type | vast |
Waterverplaatsing | 4200 kg |
Waarvan ballast | 1000 kg |
Ballastmateriaal | lood |
Kooktoestel | aasnwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Waalwijk |
Geschiedenis | ’t Zeepaardje wordt op dit momen gerestaureerd. Vanaf 2009 tot 2017 was het schip in restauratie bij de voormalige houtwerf Eursa van Karel Beer te Liempde; vanaf 2017 tot heden bij Van der Zwan Scheepsbetimmering te Kerkdriel. Het is de bedoeling dat de restauratie in de loop van 2022 wordt afgerond. De foto’s tonen ’t Zeepaardje in de jaren ’10 van de vorige eeuw, toen nog getuigd als gaffelyawl, en in de jaren ’80, als torensloep getuigd. Over het vroege verleden van ’t Zeepaardje is een en ander bekend. De heer J.A. Schlette, voormalig archivaris bij de Koninklijke Nederlandsche Zeil- en Roei Vereniging, vond het schip teruig in het oudste ledenboekje van de vereniging. Het jacht was toen in eigendom van de Amsterdammers J. Smit Ezn. en H.C. Surie jr., die met ’t Zeepaardje in de toenmalige jachthaven van de KNZ&RV in Amsterdam lagen. Ze behaalden in 1909, op 22 en 23 mei, twee eerste prijzen in de traditionele wedstrijden van de KNZ&RV vanaf de Oranjesluizen in Amsterdam naar Volendam en de volgende dag weer terug. Dit herhaalden ze op 22 mei 1910. In 1911 deden ze opnieuw aan dezelfde wedstrijd mee, maar ’t Zeepaardje kreeg averij aan het tuig. In 1912 behaalden ze nog twee derde prijzen en een tweede prijs. Surie was toen inmiddels havencommissaris van de KNZ&RV. Tot 1914 werd ’t Zeepaardje nog enkele maken bij wedstrijden ingeschreven. Inmiddels was de Eerste Wereldoorlog uitgebarsten. Hoewel neutraal maakte Nederland een moeilijke periode door. De traditionele zeilklassen, zoals de D-klasse, verloren aan populariteit. Surie won nog diverse prijzen met andere schepen, zoals de kotter Windekind en de paalmastkotter Isla. Over de geschiedenis van ’t Zeepaardje na 1913 zijn slechts de namen van enkele eigenaars bekend.
|
Rating | 1.04 |
Rating spi | 1.07 |
Lengte boegspriet | 1.20 m |
Snit voordriehoek | recht |
Voordriehoek materiaal | dacron |
Spinnaker | driekwart |
Grootzeil voorlijk | 12 |
Grootzeil onderlijk | |
Grootzeil snit | recht |
Grootzeil materiaal | dacron |