• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V0812 Dirkje

V0812 Dirkje

25/08/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Dirkje
VKSJ nummer V0812
Varend erfgoed Ja
Type schip S-spant
Bouwwijze gelast
Ontwerper Kwaak J (1942)
Bouwer/werf Munter P.B.
Bouwjaar 1952
Romp vorm s-spant
Vorm van de kiel korte kiel, geen midzwaard
Minumum diepgang 0.00 m.
Maximum diepgang 1.50 m.
Positie van het roer/td> vast aan kiel
Lengte over stevens 8.78m m.
Breedte op de huid 2.33m m.
Toelatingsrapport Download Dirkje
Materiaal romp staal
Materiaal opbouw hout
Materiaal mast hout
Motor binnenboord diesel
Schroef type vast
Waterverplaatsing 6000
Waarvan ballast 1.00
Ballastmateriaal Anders
Kooktoestel 1
Thuishaven Medemblik/Uitgeest
Geschiedenis

“Dirkje” is een stalen S-Spant, een platgat met aangehangen roer met de afmetingen 8.85m x 2.35m x 1.50 m diep. Het oorspronkelijke ontwerp is van Jonas Kwaak getekend in 1941 en beschreven in de Waterkampioen van 24 april 1943, no: 799. Hierin worden twee kleine zeewaardige kotters beschreven, de “Beyaart”en de ”Lumey”. Deze laatste had een lengte van 7.85m. 

“Dirkje” is grotendeels zelfbouw. Op een dag in 1951 wandelde Piet Munter met zijn zoontje in Oud-IJmuiden en kwamen zij toevallig langs de bekende sloepenbouwer Mulder en Rijke, waar de werkplaats deuren wagenwijd open stonden. En daar lag een stapel spanten van hoeklijn gemaakt in lasvorm (bij klinken wordt de flens aan de huid geklonken). Munter werd nieuwsgierig, bij navraag bleek dat de spanten te koop waren inclusief een enkele tekening en een paar huidplaten. Op de tekening stond de naam van de ontwerper Jonas Kwaak, type “Lumey”. Het materiaal was snel gekocht, maar bij thuiskomst en bestudering van de tekeningen bleek de koop toch iets tegen te vallen. De boot was toch wat aan de kleine kant, nauwelijks groter dan zijn oude zeilboot, een spiegelsloep . Maar Piet Munter was technisch tekenaar van beroep en maakte snel nieuwe tekeningen, gebruik makende van de bestaande spanten. De lengte van het schip, oorspronkelijk 7.85 m, werd nu 8.85m. De opbouw werd naar de toen heersende mode, uitgevoerd met een langere kajuit met doghouse .

Daarna moest er nog een werfje gezocht worden voor de bouw van het casco. Dat werd gevonden in Penningsveer bij het haventje van Warmerdam aan De Mooie Nel, vlakbij Haarlem. Daar waren de heren W. van Est en T. Verdonk zojuist gestart met de bouw van casco’s. Piet werkte vaak mee. Er moest dan wel van huis uit in Beverwijk naar Penningsveer gefietst worden met zijn zoontje op zijn eigen fiets erbij, 16 km heen en terug, alle zaterdagmiddagen en zondagen. Alle materialen, zoals staalplaat, elektrodes, gas en zuurstof, RVS pijp (afkomstig uit een condensor), een losse spiegel en roer, enz. , werden door Piet Munter zelf aangeleverd.

Daarna ging Dirkje naar Uitgeest naar de jachtwerf Van Tol; dit was maar 8 km fietsen. Hier werden het dek en opbouw erop gezet. Ook hier werden de op maat gemaakte en geschaafde dekdelen door Munter zelf aangeleverd. Het Java teakhout is afkomstig van een omstreeks 1950 in Hendrik Ido Ambacht gesloopt oorlogsschip. De zijkanten van de kajuit zijn ook van teak, de kajuitspanten van essen. Alles werd thuis op maat gemaakt, van zwaluwstaartjes voorzien en in losse delen toegeleverd.

Een nieuwe motor zat er helaas niet in. Munter kocht een oude parlevinker, de motor werd er uit gehaald en de parlevinker zonder motor weer doorverkocht. De motor was iets bijzonders, het was een Franse dieselmotor merk C.L.M. 6 pk, gewicht 160 kg, bouwjaar 1938, een 1 cylinder tweetaktmotor met 2 zuigers erin, patent Junker. Met slinger echter zonder startmotor en dynamo. De motor werd in de achterkamer thuis gereviseerd en voorzien van nieuw ingegoten Babitt lagers, zuigers en veren enz..Daarna kwam een 16 pk Volvo Penta en nu staat er een 29 pk Perkins in.

De mast kwam van de beroemde Tulla van Simon de Wit uit Zaandam,ontwerp EG van de Stadt, de mast verkeert nog steeds in prima conditie. Dirkje is overgegaan naar zijn zoon en ziet er nog steeds prima uit. Bijna alle tekeningen, tot aan de kleinste details toe, en rekeningen zijn bewaard gebleven.

Extra gegevens voor rating
Rating 0.90
Rating spi 0.94
Lengte boegspriet 0.00
Snit voordriehoek recht
Spinnaker van top
Grootzeil voorlijk 9,47
Grootzeil onderlijk
Grootzeil snit recht
Grootzeil materiaal dacron
Topzeil 0.00
Topzeil snit recht

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}