Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Muschka |
VKSJ nummer | V0703 |
Varend monument | Ja |
Type schip | Diverse kruiserklassen |
Bouwwijze | karveel |
Ontwerper | Hacht W. von |
Ontwerp jaar | 1923 |
Bouwer/werf | Hacht W. von (bouwnr. 628) |
Bouwjaar | 1923 |
Romp vorm | s-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd |
Maximum diepgang | 1.57 m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | vast aan kiel |
Lengte over stevens | 12.50 m m. |
Breedte op de huid | 2.70 m m. |
Materiaal romp | hout |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | vast |
Waterverplaatsing | 6300 kg |
Waarvan ballast | 2500 kg |
Ballastmateriaal | lood |
Kooktoestel | 1 |
Thuishaven | Amsterdam |
Geschiedenis | Het jacht werd gebouwd in 1923 in opdracht van de Heer A. Schoeller te Lubeck. Het schip werd gekeurd door de Germanisch Lloyd op 5 juni 1923 en geklasseerd als +100 A4 75 qm. Het kreeg de naam “Muschka VI” en werd gestationeerd te Tra¬vemunden. Een meetbrief werd op 18 mei 1926 uitgeschreven door het Deutsche Segler Verband onder het zeilnummer G48. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt het schip geconfisqueerd en naar Duitsland afgevoerd. In Duitsland komt het schip in handen van een officier van de Kriegsmarine, die er gedurende de oorlog mee zeilt. Het schip wordt na de bevrijding opgespoord door een speciaal in het leven geroepen commissie en komt als eerste, maar zwaar gehavend terug in Nederland. Het schip ligt her en der en komt uiteindelijk terecht bij Jachtwerf “Het Ford” in Nieuwendam, waar het jaren heeft gelegen en het schip door jaren achter¬stallig onderhoud snel achteruit ging. Door de zeer slechte staat van het schip zag men dan ook een restauratie niet zitten. Al deze tijd was schip in bezit van de Familie Verkade, alleen na overlijden van de heer F. Verkade waren er geen zeillief¬hebbers meer binnen de familie om het schip te onderhouden. Volgens het testament moest het schip in de familie blijven, ten koste van alles. In 1969 heeft de Heer Koeman opdracht gegeven voor de complete restaura¬tie die uiteindelijk drie jaar in beslag zou nemen. Bij deze restauratie is ook de karakteristieke kromme mast vervangen door een rechte mast met een totaal ander zeilplan. Helaas door slechte gezondheid en ouderdom van de heer Koeman heeft hij niet al te lang kunnen genieten van de fantastische zeileigenschappen van de “Muschka”. Tijdens de inmiddels ruim 25 jaar dat de “Muschka” in bezit is van de Fam. Van Leeuwen heeft zij altijd Amsterdam als thuishaven gehad. Helaas bleek in 1989 dat het dek vervangen moest worden en zo kwam van een in eerste instantie geplande vervanging van alleen het oude dek opnieuw een complete restauratie die zes jaar in beslag zou gaan nemen. Tijdens Sail Amsterdam 1995 deed de “Muschka” haar rentree op de Nederlandse wateren, mooier als ooit te voren. |
Rating | 1.166 |
Rating spi | 1.233 |
Snit voordriehoek | radiaal |
Spinnaker | driekwart |
Grootzeil voorlijk | 15.4 m |
Grootzeil onderlijk | |
Grootzeil snit | gegoten |
Grootzeil materiaal | laminaat |