Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Nimrod |
VKSJ nummer | V0213 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | S-spant |
Bouwwijze | gelast |
Ontwerper | Kroes |
Ontwerp jaar | 1953 |
Bouwer/werf | Van Oven te Hoogvliet |
Bouwjaar | 1956 |
Romp vorm | s-spant |
Vorm van de kiel | lange kiel, geen midzwaard |
Minumum diepgang | 1.60 m. |
Maximum diepgang | 1.60 m. |
Positie van het roer/td> | vast aan kiel |
Lengte over stevens | 9.65m m. |
Breedte op de huid | 2.73m m. |
Materiaal romp | staal |
Materiaal opbouw | staal |
Materiaal mast | hout |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | vast |
Waterverplaatsing | 7000 |
Waarvan ballast | 3000.00 |
Ballastmateriaal | lood |
Kooktoestel | 1 |
Thuishaven | Scharendijke |
Geschiedenis | Het schip is gebouwd als gaffelkotter, ontworpen onder een bestaand tuig van een jacht dat tijdens de watersnoodramp in 1953 verloren is gegaan. De eerste eigenaar (van Oven) is met dat tuig naar Kroes in Kampen gegaan en heeft gevraagd onder dat tuig een nieuw schip te tekenen. Hij heeft het schip in eigen beheer gebouwd of laten bouwen volgens de verhalen in de achtertuin in Hoogvliet. In 1956 of 1957 heeft er een artikel over in de Waterkampioen gestaan. Volgens de overlevering is dhr van Oven overleden voordat het schip klaar was en is het casco naar Echtenerbrug overgebracht en is daar ingetimmerd. De intimmering week af van de intimmertekeningen als gemaakt door Kroes. Het schip is (voor of na het intimmeren dat is niet bekend)in bezit gekomen van dhr. de Jager die het schip Nimrod heeft genoemd: 1 Gen 10 “….Nimrod was een groot Jager in het aangezicht des Heeren….”. Vanwege de handelbaarheid is in 1967 het gaffeltuig van het schip gehaald en is er een torentuig op gekomen. De gaffelzeilen heb ik nog steeds Het tuigplan voor het torentuig is ook getekend door Kroes in Kampen. Aan de gaffelkottertuigage herinneren nog de wandputtings, mastvoet, beslag en bij de boeg is te zien dat de doorvoer voor de boegspriet dicht gelast is. Dhr. de Jager woonde in Brussel en had een vakantiehuis in Wolphaartsdijk waar het schip ook lag aan het Veerse meer. Ca. 1986 is het schip verkocht aan Bart van ’t Hoen. Van ’t Hoen had ook een ligplaats aan het Veerse meer in Veere. Hij heeft een deel van de betimmering vervangen, en divers opknapwerk gedaan. Het schip is echter weer achteruitgegaan toen hij vanwege zijn werk naar Maleisië moest en het schip is in 1989 aan Adriaan van Heel verkocht. Gait Kroes gaf destijds aan dat er naar aanleiding van het ontwerp ca. 8 schepen gebouwd zijn, deels bij Balk in Elburg en deels in Amsterdam op de Nieuwendammerdijk. Een aantal daarvan heb ik ooit gezien, ze verschillen allemaal van elkaar op details |
Rating | 0.00 |
Rating spi | 0.00 |
Lengte boegspriet | 0.00 |
Spinnaker | geen |
Grootzeil materiaal | dacron |
Topzeil | 0.00 |