De ‘Elina’ was een zusterschip van het ook door H.W. de Voogt ontworpen zeiljacht ‘Friso’. De opdrachtgever was Ir. Sanders uit Den Haag, hij tekende op 31 mei 1938 het bouwcontract. Maar al twee weken daarvoor was men op scheepswerf “De Vlijt” met de bouw begonnen. Op 26 juli 1938 was de romp beplankt en omstreeks 24 augustus kon er worden proefgevaren, daarbij bleek dat de mast niet voldeed, deze werd later dat jaar vervangen. Elk jaar bracht de heer Sanders de ‘Elina’ voor de winterberging naar De Vlijt in Aalsmeer. In de winter van 1938-1939 kostte dat ƒ 80, jaren later, in de winter van 1956-1957 was dat bedrag opgelopen tot ƒ 330.
Tijdens de tweede wereldoorlog werd de ‘Elina’ door de Duitsers in beslag genomen. Ze knipten de voorstag door en lieten de mast eenvoudig achterover vallen, waardoor de kajuitdeurtjes kapot gingen. Na de oorlog sprak een familielid van de eigenaar een patiënt van hem die bezig was met het terughalen van schepen uit Duitsland. In dit gesprek kwam de ‘Elina’ ter sprake, inmiddels varende onder de naam ‘Stier’, vanwege de rode zeilen. Zo kwam het zeiljacht weer bij de heer Sanders terecht. Het zeilnummer werd H 399.
In 1956 verkocht hij de ‘Elina’ aan C.H. (Hein) Kaars Sijpesteijn uit Krommenie die daarna aan veel RORC-zeezeilwedstrijden deelnam, onder andere de North Sea Race en de Hoek van Holland – Harwich Race. Omstreeks 1970 werd de nieuwe eigenaar Dirk Kaars Sypesteyn die later in het Kanaal de top van de mast overboord voer. In Cowes werd daarna een nieuwe aluminium mast (‘Sparlight’) geplaatst en werd het tuigplan veranderd in een kottertuig. Op een van de foto’s hierboven, die omstreeks 1959 in Muiden werd gemaakt staat de heer Kaars Sijpesteijn in de cockpit. De giek is behoorlijk ingekort, dus is de ‘Elina’ hier al kotter getuigd.