Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Elina |
VKSJ nummer | V0101 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | Kruiserjacht |
Bouwwijze | composiet: hout (karveel) op houten en stalen spanten |
Ontwerper | Voogt H.W. de |
Bouwer/werf | H. & J. de Vries |
Bouwjaar | 1938 |
Romp vorm | s-spant |
Minumum diepgang | 0.00 m. |
Maximum diepgang | 1.60 m. |
Lengte over stevens | 12.18m m. |
Breedte op de huid | 2.82m m. |
Materiaal romp | teakhout op eiken en gegalvaliseerd stalen spanten |
Materiaal opbouw | hout |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | vast |
Waterverplaatsing | 7000 kg |
Waarvan ballast | 3000 kg |
Ballastmateriaal | lood |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Stavoren |
Geschiedenis | De ‘Elina’ was een zusterschip van het ook door H.W. de Voogt ontworpen zeiljacht ‘Friso’. De opdrachtgever was Ir. Sanders uit Den Haag, hij tekende op 31 mei 1938 het bouwcontract. Maar al twee weken daarvoor was men op scheepswerf “De Vlijt” met de bouw begonnen. Op 26 juli 1938 was de romp beplankt en omstreeks 24 augustus kon er worden proefgevaren, daarbij bleek dat de mast niet voldeed, deze werd later dat jaar vervangen. Elk jaar bracht de heer Sanders de ‘Elina’ voor de winterberging naar De Vlijt in Aalsmeer. In de winter van 1938-1939 kostte dat ƒ 80, jaren later, in de winter van 1956-1957 was dat bedrag opgelopen tot ƒ 330. Tijdens de tweede wereldoorlog werd de ‘Elina’ door de Duitsers in beslag genomen. Ze knipten de voorstag door en lieten de mast eenvoudig achterover vallen, waardoor de kajuitdeurtjes kapot gingen. Na de oorlog sprak een familielid van de eigenaar een patiënt van hem die bezig was met het terughalen van schepen uit Duitsland. In dit gesprek kwam de ‘Elina’ ter sprake, inmiddels varende onder de naam ‘Stier’, vanwege de rode zeilen. Zo kwam het zeiljacht weer bij de heer Sanders terecht. Het zeilnummer werd H 399. |
Rating | 0.00 |
Rating spi | 0.00 |
Lengte boegspriet | 0.00 |
Spinnaker | geen |
Topzeil | 0.00 |