De VKSJ schepen hebben een rating; helemaal correct is de term Tijds Correctie Factor (TCF).
De gezeilde tijd in een wedstrijd wordt met de Tijdscorrectiefactor vermenigvuldigd, waarna er een uitslag op gecorrigeerde tijd ontstaat.
Achter de rating zit denkwerk: de rating zou zo moeten zijn dat alle schepen, mits even goed geschipperd, evenveel kans hebben op gecorrigeerde tijd eerste te worden.
De VKSJ – rating is uitgedacht door onze ratingcommissie. Wij zijn trots op onze vooruitstrevende rating. Wij laten bijvoorbeeld het gewicht van schepen meewegen in de factor. Dat vergt veel kennis over schepen. Binnen de VKSJ is die kennis aanwezig. De rating waar we nu mee varen is in 2008 voor het eerst ingevoerd.
Bij de VKSJ is rating zeer belangrijk, omdat wij in veel gevallen met unica tegen elkaar wedstrijdvaren.
Rating verkrijgen
Schippers en eigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van een rating. Bij de inschrijving dienen diverse maten en gegevens van een schip te worden ingevuld. Voor het berekenen van een rating zijn een aantal extra maten nodig. Schippers kunnen deze maten per email naar de ratingcommissie sturen: rating@vksj.nl. De commissie berekent de rating en vermeldt de ratinggegevens bij de bootdata op deze website.
Voordriehoek
I-maat: masthoogte vanaf dekhoogte bij mastvoet tot aangrijpingspunt voorstag; in geval van mast op kajuitdak incl. kajuithoogte
J-maat: afstand snijpunt voorstag met dek tot voorzijde mast; in geval van boegspriet afstand van snijpunt voorste stag met boegspriet tot voorzijde mast
Grootzeil
P-maat: maximale hoogte bovenzijde giek tot hijskatrol bovenin mast; evt. afstand tussen zwarte banden
E-maat: afstand achterzijde mast bij lummelbeslag en het punt tot waar de schoothoek uitgetrokken kan worden, evt. afstand tissen zwarte banden
In geval van bezaan
P(b)-maat: zie P-maat
E(b)-maat: zie E-maat
Bij gaffelzeilen
P-maat: maximale hoogte bovenzijde giek tot plaats waar klauw tegen de mast aan ligt
E-maat: afstand achterzijde mast bij lummelbeslag en het punt tot waar de schoothoek uitgetrokken kan worden, evt. afstand tussen zwarte banden
G-maat: afstand achterzijde mast en punt tot waar de tophoek uitgetrokken kan worden, evt. afstand tussen zwarte banden
Wordt topzeil gevoerd: ja/nee
Daarnaast dient de snit (recht/radiaal) en het materiaal van de verschillende zeilen te worden aangegeven. Bij grootzeilen ook aangeven of ze zijn doorgelat en of doorgelatte grootzeilen zijn uitgebouwd.
Niet-VKSJ-wedstrijden
Voor deelname aan de 24-uurs, de Flevorace en andere niet VKSJ wedstrijden waar wel een aparte klassiekersklasse ingesteld is, is de schipper verplicht een door de ratingcommissie goedegekeurde rating te hebben. Het schip moet dus gemeten zijn en de gegevens moeten door de ratingcommissie definitief zijn ingevoerd.
TCF met spi en zonder spi
Het voeren van voordewindse zeilen zou een voordeel op moeten leveren in de wedstrijd. Daarom kent de VKSJ twee getallen: met spi en zonder spi. Voorafgaand aan de wedstrijd dien je op te geven met welke TCF u gaat varen, dus of u met of zonder voordewindse zeilen wilt varen.
Voordewindse zeilen zijn alle zeilen die niet aan de wind gevoerd kunnen worden. Dus ook een tweede voorzeil, een waterzeil etcetera.
Aanmelden voor wedstrijd
Onder de Evenementen staan de wedstrijden en inschrijvingsprocedures vermeld. Bij door de VKSJ georganiseerde wedstrijden ontvangen alle leden en donateurs een uitnodiging.
Lijst
In de schepenlijst staan de ratings van de VKSJ-schepen, voorzover de bootdata door de leden en de ratingcommissie zijn ingevoerd..