
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Windvang |
VKSJ nummer | V1252 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | Marken 1 |
Bouwwijze | gelast staal |
Ontwerper | A.H.Buchanan |
Ontwerp jaar | 1960 |
Bouwer/werf | Jachtweerf Dekker, Diemerzeedijk, Amsterdam |
Bouwjaar | 1960 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd |
Maximum diepgang | 1.40 m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, aan achterzijde kiel |
Lengte over stevens | 9.30 m. |
Breedte op de huid | 2.65 m. |
Materiaal romp | , staal |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Waterverplaatsing | 5000 |
Ballastmateriaal | ponsdoppen, aangevuld met cement |
Kooktoestel | aanwezig |
Toilet | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Geschiedenis | We hebben van de heer R. van der Stroom ruim voldoende foto’s en informatie ontvangen om de “Windvang” te beoordelen. Zijn schip is een Marken I, een mooi ontwerp van de hand van de Engelse ontwerper A. H. Buchanan. De VKSJ heeft al diverse Buchanan ontwerpen binnen haar gelederen en de Marken I en Marken II zijn dan ook geen onbekenden. Buchanan combineerde een mooie vormgeving met een redelijke leefruimte aan boord. Zijn ontwerpen tonen zonder uitzondering stoer en toch elegant. Deze Marken I ,De Windvang, is rond 1960 gebouwd bij Dekker aan de Diemerzeedijk in Amsterdam. Dekker voorzag zijn stalen schepen in die tijd altijd van een mooie mahonie opbouw en spruce rondhouten. De heer van der Stroom is sinds 2007 eigenaar van de Windvang maar kent het schip al van de jaren 70. Hij heeft er op leren zeilen. De vorige eigenaar heeft het schip aan hem geschonken. Gedurende winter 2007/2008 is groot onderhoud uitgevoerd. Met name achterstallige zaken zijn aangepakt. Het gehele schip is grondig schoongemaakt en opnieuw geschilderd. Het bovenwaterschip is donkerblauw geworden. Daarnaast is een nieuwe motor geplaatst, en is het schip voorzien van nieuwe tuigage, nieuwe bedrading en nieuwe instrumenten. De houten opbouw is wit geschilderd omdat de oorspronkelijke blankgelakte uitvoering niet meer was te handhaven. Daarnaast is er een, fors uitgevallen, vaste buiskap op deze opbouw gemonteerd. De “Windvang” is tevens voorzien van een boegspriet en aan haar spiegel pronkt een windvaanbesturing. We kunnen stellen dat er fors is geinvesteerd in dit schip en de eigenaar zal er ongetwijfeld veel zeilplezier aan zal beleven. Toch moeten wij constateren dat de diverse werkzaamheden en aanpassingen aan deze Marken I afbreuk hebben gedaan aan de harmonie van het lijnenspel dat inherent was aan het oorspronkelijke ontwerp van de Marken I. Wij hebben de stellige indruk dat Buchanan het niet zo bedoeld kan hebben. Met name bij de vaste buiskap, de boegspriet en het moderne tuigplan is niet getracht de oorspronkelijke lijn, het silhouet, te behouden maar is getracht het schip een (te) moderne uitstraling te geven. M.b.t. de beoordeling van de “Windvang” Constateert de toelatingscommissie het volgende. De zeeg oogt goed in balans met de voor- en achteroverhang. Het minimum vrijboord voldoet aan de norm van maximaal 1/9 van de L.W.L. Als gevolg van de vaste buiskap overschrijdt de lengte van de opbouw de norm van 50 % L.O.D. Eveneens als gevolg van de vaste buiskap overschrijdt de hoogte van het hoogste doghouse substantieel de 100 % norm t.o.v. het minimum vrijboord. Het orginele doghouse blijft weliswaar binnen de 100% norm maar maakt nu eigenlijk deel uit van dat deel van de opbouw dat binnen de 50 % norm min. Vrijboord moet blijven, hetgeen dus nu niet het geval is. Al met al moeten wij de “Windvang” op basis van deze gegevens indelen in de Classic Historical klasse. M.b.t. de authenticiteit dient de “Windvang” het percentage van 80 te scoren. Wij menen dat hier ondanks het moderne zeilplan, de boegspriet, de vaste buiskap aan voldaan wordt. Concluderend kan gesteld worden dat de “Windvang” toe kan treden tot de VKSJ gelederen. Wij hopen dat zij binnenkort ook zal deelnemen aan de diverse VKSJ evenementen en daarbij ook in contact komt met collega schippers van andere Buchanan jachten. Wellicht raakt de heer van der Stroom opnieuw geinspireerd om zijn “Windvang” op onderdelen iets aan te passen zodat zij weer wat dichter bij het orgineel komt. |