Geschiedenis Splinter , informatie uit de folder van Jachtbouw Peulen uit 1965
In de prijsvraag 1965 van de Koninklijke Verbonden Nederlandsche Watersport Vereenigingen werd de eerste prijs gewonnen door E.G. van der Stadt met het ontwerp Splinter. Dit polyester jacht bezit een elegance en zwier, die men zelden ziet. Met zijn zelflozende kuip is de Splinter zeer geschikt voor het zeilen op zee. De indeling is met drie slaapplaatsen.
De betimmering is zeer luxe, het dek en de opbouw zijn met een binnenwand elke een volkomen gladde afwerking geeft. De huis is bekleed met reinalas plastic ekleding in wybertjes profiel. Deze bestaat uit twee lagen plastic met daar tussen een schuimvulling. Dit geeft een isolerende werking.
Het dek is voorzien van antislip in trakmark profiel.
De zeeg is afgewerkt met een fraaie Mahonie houten voetlijst met berghout blank gelakt.
Een groot voordeel is dat de Splinter zeer goed trailerbaar is achter een middenklasse auto, dit maakt hem bizonder geschikt voor vakantie naar bijvoorbeeld de Middelandse Zee.
De Splinter is en zelfrichtend jacht. Daarom hebben we geen luchtkasten ingebouwd. Maar hiervoor in de plaats zeer nuttige bruikbare bergruimte gekregen. De ruimte, de hoogte en de grote keuken zijn in dit 22 voet zeeracertje werkelijk bewonderenswaardig. Het voor- en achterschip zijn door dekluiken toegankelijk.
Dit polyester jacht wordt onder toezicht en volgens de voorschriften van Lloyds Register of Shipping gebouwd. Op verzoek kan een certificaat worden geleverd.
In de winter van 2020/2021 is Splinter uitgebreid verwend in de scheepwerf van Orangenautics in Zaandam. De boot is helemaal geschilderd, er zijn nieuwe ramen gekomen en er is een electrische motor ingebouwd.